Thursday, January 5, 2012

Curhat #1

 بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamu'alaikum...

Nak jadi kaunselor, memang susah. Kena banyak latihan, banyak bersabar dan banyak-banyak lagi. Sebelum perkuliahan habis hari tu, pensyarah selalu suruh buat latihan. Pendekatan ni, macam mana sesi kaunseling nya, pendekatan ni pulak lain... 

(Tarik nafas dalam-dalam, hembus pelan-pelan...)

Eh, bukan mengeluh. Bukan... Tapi tiba-tiba rasa tak cukup nafas pulak.

Lumrah hidup seorang kaunselor, akan selalu dengar masalah orang, menjadi tempat pelampiasan marah orang, orang menangis kat kita, caci maki kita. Tapi takde la semua negatif. Ada je yang sangat percayakan kaunselor, dah macam saudara kandung sendiri. Eh, ada la..... Apa-apa pun, tugas kaunselor tetap harus menolong kaunseli nya memecahkan masalah mereka. 

Kadang-kadang, ada jugak kaunseli yang terlalu bergantung sepenuhnya kat kaunselor. Samapai lupa Allah Yang Maha Berkuasa, lagi hebat nak bantu kita semua dalam menghadapi masalah-masalah kita ni. 

Dalam sisi lain, kita selalu mengeluh, mengadu, protes kat Allah, kenapa kita yang diuji. Sebenarnya tak berat mana pun ujian yang Allah turunkan kat kita tu. Pernah ke kita diuji bagaimana Rasululah s.a.w. diuji? Kalau pun kita diuji sebagaimana Rasulullah s.a.w. diuji, agak-agak macam mana reaksi kita? Tepuk dada, tanyalah iman. :)

"Allah menguji hamba-Nya mengikut kadar kemampuan hamba-Nya."

Sebagai kaunselor, memang banyak jumpa macam-macam jenis ragam manusia, dari cara mereka pandang kita, luahan hati mereka, sikap mereka... Tapi Anim suka dengan pesanan seorang Pensyarah, yakni Dekan Fakultas Dakwah, merangkap Pensyarah mata kuliah Hadits jurusan Anim. Dia cakap :

"Walaupun diberi banyak kemarahan, janganlah dibalas dengan kemarahan. Tapi tutuplah kemarahan itu dengan senyuman..." (Bapak Aswadi)

Lega... :)

Sejak dia bagi pesanan tu, Anim selalu amalkan. Sampai kawan-kawan Anim sendiri hairan, pelik, aneh, dan segala macam perasaan yang menjadi reaksi diorang. Takpe, yang penting Allah Maha Mengetahui apa yang tersirat dan tersurat dalam hati hamba-Nya.

Dan Anim jugak selalu berpegang dengan kata-kata ni.

"Kalau kita asyik nak puaskan hati manusia, sampai tua kita takkan berjaya. Tapi untuk kita memuaskan hati Allah tu, tak kan pernah sia-sia."

Lega lagi..... Dan tersenyum dengan lebar... ^_^

Wallahu'alam...
Salam...

- farha -

No comments:

Post a Comment